نحوه ثبت برند

علامت تجاری نشانی است که به عنوان عاملی برای اعتبار و برتری بین رقبا کالاهای تولیدی شما را از سایر کالاها متمایز می نماید و مانع کپی برداری رقبا از خدمات و محصولات شما می شود. علاوه بر تاثیر قابل توجه برند و برندینگ در بازاریابی و ورود به عرصه رقابت، برای اخذ مجوز و پروانه فعالیت از ادارات استاندارد و اداره بهداشت، غذا و دارو، اداره محیط زیست و سایر مراجع صدور مجوز ثبت برند الزامی است.

مدارک مورد نیاز جهت ثبت برند:

1- مجوز فعالیت (مدرکی که نشان دهده فعالیت شما در زمینه ای که برای ثبت برند اقدام میکنید باشه و مورد تایید اداره مالکیت معنوی قرار بگیره)

2- لیست کالاهای مورد نظر (مطابق با مجوز فعالیت)

3- نام برند مورد نظر

حتما نام مورد نظر رو در سامانه مالکیت معنوی جستجو بفرمایید که نام درخواستی شما و یا مشابه نام مورد نظرتون قبلا تو اون طبقه خاص برای کالاهای مشابه با کالاهای درخواستی شما ثبت نشده باشه. در صورت عدم تایید برند هزینه های پرداخت شده عودت داده نمی شود.

سایت جستجوی علائم تجاری:

https://ipm.ssaa.ir/Search-Trademark

4- علامت تجاری مورد نظر (لوگو)

5- در صورتی که نام تجاری، ریشه فارسی داشته باشه، در صورت اعلام کارشناس باید مستند معنی کلمه (لغتنامه های معتبر مانند دهخدا، عمید، اطلس و فرهنگ های جغرافیایی یا سایر کتب معتبر) ارائه بشه.

6- اگر برند لاتین مد نظر باشد، کارت بازرگانی یا عضویت در اتاق بازرگانی (کارت بازرگانی مجوز محسوب نمی شود)

7- اگر برند به نام شخص حقیقی باشه شناسنامه و کارت ملی + شماره تلفن همراه به نام متقاضی + کد پستی معتبر

8- اگر برند به نام شخص حقوقی باشه تصویر روزنامه رسمی معرفی صاحبان حق امضا + شناسنامه و کارت ملی تمام صاحبان امضا مجاز + شماره تلفن همراه به نام  صاحبان امضای مجاز

9- اگر مالکیت برند متعلق به بیش از یک نفر می باشد، نسبت قدرالسهم هر یک از شرکا و معرفی نماینده جهت تحویل ابلاغیه ها

10- اگر قبلا در سامانه مالکیت معنوی ثبت نام انجام شده باشد، نام کاربری و کلمه عبور

هزینه ثبت برند:

ثبت برند از صفر تا صد، جمعا 3 و نیم میلیون تومان هزینه داره. شامل:

500.000 تومان حق الزحمه تنظیم اظهارنامه که ابتدا پرداخت میشه، در صورت تایید، الباقی هزینه ها پرداخت میشه

مبلغ 500.000 تومان پس از تایید اولیه جهت پرداخت هزینه روزنامه رسمی نوبت اول

مبلغ 2 میلیون و 500 هزار تومان 40 روز پس از چاپ روزنامه رسمی نوبت اول در صورت عدم ثبت اعتراض

در صورت عدم تایید اداره مالکیت معنوی در هر مرحله از انجام امور، هزینه ای عودت داده نمی شود.

جهت اعتراض به نظر کارشناسی هزینه جداگانه در نظر گرفته خواهد شد.

زمان مورد نیاز برای ثبت برند: 

با توجه به اینکه تمام درخواست ها از سراسر کشور در اداره مالکیت معنوی تهران انجام میشه، ثبت برند شامل مراحل مختلفی هست و برای هر مرحله باید پرونده تو نوبت بمونه و نوبت ها با توجه به حجم بالای کار خیلی طولانی هست حداقل 4 ماه در نظر بگیرید. این مدت تقریبی هست و بسته به حجم کاری اداره مالکیت معنوی در زمان ارسال اظهارنامه، شرایط تعطیلی اداره ها و دورکاری کارشناسان به دلایل مختلف (مانند بیماری کرونا) تغییر خواهد کرد.